Obrazovanje kao temelj

15:27 29. 09. 2022. FoNet | Boris Drenča

BILUND - Mi smo deo budućnosti i naša razmišljanja i ideje namenjene su razvijenoj i održivoj budućnosti svih, poručili su Ujedinjenim nacijama učesnici Dečije Generalne skupštine u Bilundu.

Osamdesetoro dece iz 42 države sa svih kontinenata šest meseci je radilo na Manifestu koji je dostavljen političkim vođama zemalja učesnica 77. Generalne skupštine Ujedinjenih nacija u Njujorku.

Dečija prava su ljudska prava i ona se odnose na slobodan i bezbedan život i odrastanje, pravo na obrazovanje i individualan razvoj. Budućnost planete je i naša budućnost i tražimo da se čuje naš glas, smatraju učesnici.

Organizacija „Dečiji glavni grad“ (Capital of Children) iz danskog grada iz Bilunda, već drugu godinu za redom okuplja decu i mlade iz celog sveta.

Oni najmanje pola godine pripremaju Manifesto koji šalju vođama država predstavljenim u Generalnoj skupštini UN.

Glavna tema ovogodišnjeg Manifesta je obrazovanje, koje je prepoznato i označeno kao osnova rešavanja svetskih problema.

U Manifestu deca sveta pozivaju vođe država da stvore uslove za obrazovanje sve dece, a trenutno ih je 283 miliona, bez mogućnosti i prava na obrazovanje.

Ukoliko je pitanje obrazovanja za sve toliko nevažno, zašto nije rešeno i zašto se još o njemu razgovara?, pitaju učesnici Dečije Generalne skupštine i poručuju da je vreme za akciju sada.

„Mi smo predstavnici 2,2 milijarde dece na svetu, i kao njihov mikrofon pozivamo vas da omogućite stvaranje sigurnih škola za svu decu, bez obzira na to kako izgledaju, kakvi su im stavovi ili koliki je iznos na računima njihovih roditelja. Obrazovanje je osnov za rešavanje svih problema“, ističe se u Manifestu.

Deca iz celog sveta su tokom više meseci onlajn sastanaka i istraživanja, intervjua sa odgovornim funkcionerima, ministrima i komesarima, prikupila podatke o problemima sa kojima se na putu odrastanja suočava veliki broj mladih i dece.

Kao rezultat takvog rada, u Manifestu se navodi da su potrebne škole u kojima bi se deca i njihovi roditelji osećali sigurno od dezinformacija, pogrešnih interpretacija i dovođenje činjenica u pitanje.

„Škole nisu samo četiri zida sa mnogo knjiga i tablom između njih. Škole su centri naših zajednica, mesta gde se osećamo slobodno i gde učimo i primenjujemo demokratiju“, objašnjava se u Manifestu.

Takođe, tvrdi se da su deca svesnija nekih problema, kao što su klimatske promene, nego što je to slučaj sa odraslima i da su organizovanjem svoje Generalne skupštine pokazala da su u stanju da se sporazumeju i pronađu rešenja, bez obzira na različite sredine iz kojih dolaze.

„Znamo da vlade ne služe uvek građanima i da se često bave samo ostvarivanjem sopstvenih interesa, sakrivanju važnih infomacija, da proteste zaustavljaju nasiljem, ali potrebno je reagovati sada. Nemojte nas držati za stolom za decu. Tražimo svoje mesto za stolom za odrasle, jer budućnost pripada nama“, poručeno je sa Dečije Generalne skupštine.

Učesnici smatraju da su deca spremna da preuzmu odgovornost, jer imaju ideje i znanje i nisu samo vođe budućnosti, već i neko ko trpi posledice današnjih aktivnosti odraslih koji će im, „na ovaj ili onaj način, prepustiti svet“. (kraj) zvs/bdr/dj

Share: