Ugašena mreža botova SNS

11:21 01. 03. 2023. FoNet | Davor Lukač

BEOGRAD - Diskreditacija i kompromitovanje opozicionih političara, s namerom da se stvori slika kako su nedostojni i nepopularni, stvaranje percepcije o široko rasprostranjenoj podršci predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću i Srpskoj naprednoj stranci (SNS) bili su glavni zadaci botovske mreže naprednjaka, koju je nedavno razbila kompanija Meta, piše Demostat.

Meta, vlasnik Fejsbuka i Instagrama, otkrila je i razbila botovsku mrežu na te dve mreže, koja je korišćena za promovisanje SNS i Vučića i obrisala više od 5.300 bot naloga na Fejsbuku, 12 grupa i 1.060 naloga na Instagramu, koje su vodili članovi SNS i državni službenici.

Kompanija je uspela da poveže te naloge sa stvarnim ljudima iz internet tima SNS, kao i sa zaposlenima u državnoj službi.

Kako je navedeno u Metinom februarskom izveštaju, najmanje 350 naloga se pridružilo jednoj ili više Fejsbuk grupa, dok je najmanje 26.000 naloga pratilo jedan ili više Instagram naloga.

Meta ističe da je SNS platila najmanje 150.000 dolara za oglase na Fejsbuku i Instagramu.

Kako je utvrđeno, botovi su radili tako što su preko lažnih naloga, od kojih su neki otkriveni i ugašeni i pre početka istrage, masovno komentarisali i „lajkovali” objave u vezi sa SNS i Vučićem, kako bi ih učinili popularnijim nego što jesu.

Njihov zadatak je bio i da kritikuju opozicione lidere, kao i da masovno komentarišu objave drugih medija, hvaleći stranku na vlasti i njenog lidera Aleksandra Vučića, komentarisali su vesti i političke događaje u Srbiji i regionu, prilagođavajući komentare svakoj objavi, a kako bi iskazali podršku vladi, predsedniku i njihovom delovanju.

Jata SNS botova rasprostranjena su širom zemlje. Ljudi koji rade za tu mrežu članovi su lokalnih odbora SNS i zaposleni u državnim preduzećima, u lokalnim javnim preduzećima i lokalnim ustanovama. Stranka im obezbeđuje primanja, ili preko SNS ili preko plate u državnom preduzeću, a tokom „radnog vremena" botuju za SNS, kako bi na taj način pokušali da izvrše uticaj na javno mnjenje, navodi Demostat.

Svaki opštinski odbor ima jato botova u zavisnosti od veličine lokalne samouprave, grada ili opštine, u kojoj deluju.

Kampanje su dobro osmišljene, nalozi se dobijaju iz jednog centra u Beogradu i distribuiraju opštinskim poverenicima, koji ih dalje šire kapilarno, svaki u svojoj opštini.

Jata botova nemaju pravo da samostalno objavljuju komentare ili postove na društvenim mrežama koji nisu u skladu sa instrukcijama. Nema soliranja i nema improvizacije. Oni dobijaju glavni fokus i kostur komentara koji treba da šire po mrežama i portalima, a onda im se dozvoljava mogućnost da budu malo kreativni, navodi Demostat. (kraj) vip/dal/dj

Share: