Nebeski album

16:48 08. 11. 2022. FoNet | Dejan Jeremić

BEOGRAD - Umetničko delo i stub kulture ovih prostora, sinonimi su za album „Odbrana i poslednji dani“ grupe VIS Idoli, rekao je danas muzički kritičar Dragan Ambrozić na javnom snimanju emisije Radija Beograd 202, povodom 40.godišnjice prvog izdanja ove ploče i njenog nedavno remasterizovanog izdanja.

Pojavljivanjem pre četri decenije, ploča je izazvala tenziju, pomerila i promenila shvatanja i stavove ljudi, rekao je Ambrozić i ocenio da nije slučajno proglašena za najbolju svih vremena na ovim prostorima, što je potvrdio i kultni londonski muzički časopis „Rolingston“.

„Osećali smo se bahatije, ljudi su bili smeliji da se izraze, a najaktuelnija tema koju je ploča otvorila bila je pronalaženje sebe i način stizanja do identiteta“, naglasio je Ambrozić.

Kako je konstatovao, i posle raspada SFRJ album je pružao mogućnost pronalaženja sebe u ratom nastaloj konfuziji.Urednik u Croatia recordsu, Nikola Knežević objasnio je da je ta muzička kuća objavila novo izdanje ploče, zahvaljujući buntu, iskrenosti i kreativnosti koju nosi.

Muzički kritičar Momčilo Rajin smatra da treba da se razume vreme u kojem je album nastao i podseća da "možda nismo mogli sve, ali mogli smo mnogo".

"Nismo se petljali u politiku, za razliku od današnjih muzičkih aktera. Tadašnje generacije hrabro su izražavale svoje životne stavove, a Idoli su upravo to postigli“, rekao je Rajin.

On navodi da je „Odbrana i poslednji dani“, izborom forme i sadržaja, smelo, drsko, idealistički, katkad možda i naivno, duboko zadirala u religiozno, metafizičko pitanje o stanju duha.

Govoreći i pesmama sa albuma, Rajin je istakao da idejni tvorac „Idola“, Vlada Divljan jedan od najromantičnijih autora rokenrola na ovim prostorima, a da je pesma „Nebeska tema“ tamo gde i pripada – u kosmosu.

Bas gitarista grupe Zdenko Kolar osvrnuo se na period nastajanja ploče u studijima
šest i 13 Radio Beograda, navodeći da su korišćena 23 kanala, sve što je tehnika pružila, pa je bilo teško "loviti" instrumente i vokale.

Osnovnu živost činio je miks pesama koji je trajao danima, a mnogo toga smo radili ponovo, presnimavali i dosnimavali već snimljeno, podsetio je Kolar.

Jedan od članova grupe, Srđan Šaper rekao je da su pesme nastajale u garaži Nebojše Krstića, a da su onda dorađivane u studijima.

Treći član grupe, Krstić, kvalitet ploče vidi u mogućnosti njenog različitog čitanja i tumačenja.

Krstić je čuo lepe kritike, priče o najboljem albumu svih vremena, ali zna i one koji
misle da je najlošiji svih vremena, da je izrodio "srpski nacionalizam, Slobodana Miloševića, kič krstove i brojanice i šovinizam“.

Kako je zaključio, rokenrol je tada bio subverzija, a danas je biznis. (kraj) zvs/dj/bdr

Share: