Agencijski servisi
U svetu gde je sve obmana - pričati istinu je revolucionarni čin.
Džordž Orvel
![KONTAKTIRAJTE NAS KONTAKTIRAJTE NAS](/upload/thumb/0/0/99/2988205/Jastuk.jpg)
KONTAKTIRAJTE NAS
Fonet - 2004 - 2025 - All rights reserved
Promo
Kvadrat garaže „juri“ kvadrat stana
12:44 11. 02. 2025. FoNet | Desk
BEOGRAD - Da bi obezbedili „smeštaj“ za svoj automobil, kupci stanova neretko moraju da izdvoje istu sumu po kvadratnom metru kao i za nekretninu u kojoj će živeti. Sve izraženija potražnja za parking mestima u gradovima dovela je do toga da su se prosečne cene kvadrata garaža i stanova na nekim lokacijama gotovo izjednačile.
Na beogradskom Južnom bulevaru se prodaje garaža po ceni od 6.400 evra po kvadratu, odnosno 77.000 evra za 12 kvadrata.
Za tu sumu se, po podacima sa portala 4zida, može kupiti garsonjera na novosadskoj Grbavici ili na Sajmištu, jednosoban stan na Karaburmi u Beogradu ili apartman od 38 kvadrata u Vrnjačkoj banji.
Cene u Beogradu značajno variraju, pa se kvadrat garažnog mesta u Mirijevu može naći za 440 evra, dok u Denkovoj bašti cena dostiže čak 3.750 evra za mesto na tzv. "klackalici".
U Novom Sadu cene se kreću od 650 do 2.117 evra po kvadratu, dok su u Nišu od 280 do 1.600 evra, a u Kragujevcu od 330 do 917 evra.
Parking mesto u Beogradu i više od 70.000 evra
Garažni prostori se prometuju kao garaže, garažno mesto u zgradi i parking mesta van zgrade, a cene zavise od više faktora.
Cenu parkiranja podiže i briga za četvorotočkaša, jer vlasnici automobila koji žele da zaštite svoje vozilo od kiše i snega i da budu sigurni da će biti bezbedno, moraju da izdvoje više novca.
„Lokacija je ključna, ali na cenu utiče i dostupnost parkinga u određenom delu grada. Garaže u zatvorenim kompleksima su skuplje, a cena zavisi i od tipa garažnog mesta u smislu da li je standardno, platforma ili „klackalica“.
Nije zanemarljivo ni stanje objekta, jer novogradnja često ima višu cenu zbog savremenih sistema zaštite i bolje infrastrukture“, objašnjava Aleksandra Mihajlović sa sajta 4zida.
I garaže i parking mesta, imajući u vidu stalno povećanje broja četvorotočkaša na ulicama i činjenicu da mnoge novogradnje nemaju dovoljan broj garažnih mesta u odnosu na broj stanova, predstavljaju deficitarne prostore za kojima postoji velika potražnja.
Nikola Radić iz agencije „Ataše nekretnine“ kaže da problem parkiranja postaje jedan od akutnih problema našeg društva, koji će vrlo brzo morati sistematski da se reši, pogotovo na nivou Grada Beograda, gde je prezagušenost vozilima u stambenim naseljima postala sve izraženija.
„Cene parking mesta u novijim zgradama, u naseljima kao što su Zvezdara ili Rakovica, Voždovac ili Palilula je između 5.000 i 10.000 evra.
Ona su jeftinija od garaža imajući u vidu da se nalaze na otvorenom prostoru i da vozila nisu zaštićena od vremenskih nepogoda.
Prosečno garažno mesto u objektu novogradnje u Beogradu, na Banjici, Mirijevu ili Vidikovcu košta između 15.000 i 25.000 evra sa PDV-om. Cene se razlikuju po opštinama, pa je tako u prvoj polovini 2024. godine najskuplja garaža na Vračaru prodata za 73.000, a na Zvezdari za 27.000 evra“, navodi Nikola Radić.
On ističe da je u poslednje dve godine cena garaža u centralnim gradskim opštinama duplirana.
Najskuplja garaža prodata u 2022. godini na Vračaru koštala je 36.000 evra, dok je jedan kupac prošle godine morao da izdvoji čak 73.000 evra za nekretninu u istoj opštini. Slično je i na Starom gradu, gde je 2022. najskuplja bila 37.000 evra, a prošle godine 20.000 više.
„Ovakav trend rasta nije toliko izražen na drugim gradskim opštinama, ali imajući u vidu manjak mesta za parkiranje može se očekivati u budućnosti. Problem u današnjoj praksi i pravnoj regulativi, je što su investitori u obavezi da izgrade garažno ili parking mesto u novogradnji, i to od 1,00 do 1,50 mesta po stanu, ali vlasnici stanova nisu u obavezi da ih kupe. Tako dolazimo do apsurdne situacije da su ulice i gradski parkinzi prenatrpani vozilima, ali da u garažama ima praznog prostora, koji se ili izdaje ili ostaje prazan, pa se naknadno radi prenamena“, ukazuje Radić.
On napominje da se u Beogradu godišnje proda od 8.000 do 8.500 garaža i da tu nema većih odstupanja, ali da je vrednost transakcija u porastu.
Sve ovo, kako ističe Radić, ukazuje na jasan deficit garažnog prostora, dobru potražnju kod njihovog izdavanja i stalni rast cena ovih posebnih vrsta nepokretnosti.
Na osnovu podataka sa sajta 4zida.rs, trenutno je u Srbiji aktivno oko 450 oglasa za prodaju garaže i parking mesta.
Najveća ponuda beleži se u Novom Sadu, zatim u Beogradu, a potom u Nišu i drugim gradovima. Sličan trend primećuje se i kod izdavanja, gde prednjače Beograd i Novi Sad dok je u ostalim gradovima ponuda znatno manja.
„Potražnja za garažama je stabilna, posebno u velikim gradovima gde je problem parkiranja izražen.
Beograd i Novi Sad prednjače, jer su centri poslovnog i stambenog razvoja, a sve veći broj novih stambenih zgrada ne prati dovoljan broj parking mesta.
Zbog toga se u centralnim zonama i naseljima sa gustim saobraćajem garažna mesta brzo prodaju i iznajmljuju, često i po cenama koje dostižu nivo manjih stanova po kvadratnom metru“, kaže Alekandra Mihajlović.
U zonama sa velikim problemom parkiranja, poput centralnih delova Beograda i Novog Sada, kupovina garaže postala je nužnost, a ne luksuz, što dodatno podstiče rast cena.
Takođe, garaže se sve češće posmatraju i kao investicija – vlasnici ih izdaju po visokim cenama, pa njihova kupovina može doneti dobru dugoročnu zaradu. (kraj) dep/dj