Publika i novi formati

12:01 15. 10. 2024. FoNet | Sofija Vukajlović

BEOGRAD - Domaća medijska scena je neinovativna u pogledu medijskog sadržaja i biznis modela, izjavio je FoNetu docent na Fakultetu političkih nauka Marko Nedeljković, ukazujući da u Srbiji, za razliku od stranih medijskih tržišta, ne postoje moderne medijske forme.

On je u serijalu razgovora In medias (p)ress objasnio da su inovacije u medijima neophodne, naročito u modernom, digitalnom dobu, jer publika traži nove formate.

Nedeljković smatra da inovativni i moderni formati koji postoje na inostranim medijskim tržištima adekvatnije odgovaraju na potrebe publike.

Prema njegovom viđenju, medijska scena u Srbiji zaostaje i u poslovnom smislu, jer je sve fokusirano na tradicionalne poslovne modele koje pokušava da implementira u digitalne, što nije funkcionalno i predstavlja problem.

Nedeljković smatra da je jedan od najvećih izazova koji je pred medijima upravo pitanje kako napraviti transformaciju biznis modela da bi onlajn izdanja tradicionalnih medija bila profitabilna i održiva.

On je poslovanje Njujork tajmsa označio kao dobar primer takve prakse i podsetio da je ova medijska kompanija pre deset godina potpuno promenila biznis model.

Prvi su postali digitalni i još 2014 godine obezbedili da više od 90 odsto osoblja Njujork tajmsa radi za onlajn izdanje, a ne za print, rekao je Nedeljković.

Kako je istakao, 10 godina kasnije Njujork tajms na svojoj onlajn platformi ima najviše pretplatnika na svetu, ukupno 10 miliona, a da drugi na listi ima tri miliona pretplatnika.

Nedeljković smatra da tradicionalne medije nije moguće približiti mladima, jer nisu zainteresovani za tradicionalne medijske formate.

Mislim da treba da posmatramo stvari iz druge perspektive, a to je kako da pružimo mladima ono što oni zaista žele da komzumiraju, rekao je Nedeljković.

On je uveren da je mladima moguće prilagoditi i informativne sadržaje koji nisu senzacionalistički.

To jeste veliki izazov, ali nije nemoguće , ocenio je Nedeljković i dodao da o tome svedoče primeri stranih medija koji su efikasno uspeli da motivišu mlade da ih prate.

Veliko istraživanje Digital news report iz 2023. godine pokazuje da je nešto manje od 40 odsto publike iz celog sveta nezainteresovano za medijski sadržaj, jer se previše bave politikom, sukobima i temama koje ih opterećuju i na njih negativno utiču, izjavio je Nedeljković.

Ukoliko želimo da informišemo publiku, neophodno je razumeti zbog čega ona ne prati medije, naglasio je Nedeljković, koji misli da je problem uglavnom u tome što se mediji ne bave temama koje interesuju publiku, posebno mlade.

Nedeljković je podsetio i da je istalijanski Corriere della Sera pokrenuo onlajn razgovore autora sa publikom, kao inovativni format, i time privukao publiku koja smatra da na taj način dobija opipljivu vrednost.

On je objasnio da urednici i novinari specializovani za određene teme organizuju onlajn razgovore sa publikom, koja je pokazala ogromno interesovanje za tu vrstu medijske interakcije.

Kao primer modernog medijskog sadržaja, on je pomenuo i jedan slovački medij koji je potpuno ukinuo tradicionalnu formu sportskih vesti i uveo isključivo ekskluzivne razgovore sa sportistima.

“Publika zapravo želi da dobije neku novu vrednost, ne želi ono što može da vidi u svim mogućim medijima, samo drugačije spakovano. Žele originalan, vredan sadržaj kojem treba posvetiti pažnju”, zaključio je Nedeljković. (kraj) zvs/sv

Share: