Agencijski servisi
U svetu gde je sve obmana - pričati istinu je revolucionarni čin.
Džordž Orvel

KONTAKTIRAJTE NAS
Fonet - 2004 - 2025 - All rights reserved
In medias (p)res
Kopča za manipulaciju
15:25 29. 01. 2025. FoNet | Sofija Vukajlović
BEOGRAD - Srbija nije specifična po trendu jačanja dezinformisanja i korišćenja strategija plasiranja onlajn sadržaja sa ciljem da se proizvede neki efekat koji utiče na formiranje stavova publike pod uticajem političkih i ekonomskih centara moći, izjavila je FoNetu redovna profesorka Fakuleta dramskih umetnosti Ana Martinoli.
Ona je u FoNetovom serijalu razgovora In medias (p)ress istakla da takvo plasiranje vesti u onlajn svetu ima jake posledice, jer je "podržano neprofesionalnim radom onih medija koji dolaze do najšire publike"
Martinoli smatra da dezinformacije drastično utiču na formiranje javnog mnjenja, što je potvrdilo i veliko istraživanje organizacije Crta, jasno pokazujući kopču između stavova koje publika ima prema studentskim protestima, u zavisnosti od toga koju vrstu medijskog sadržaja prati.
To ukazuje da uređivačka politika onih medija koji su bliski vlasti nije slučajna, već da je vrlo planirana i jasno usmerena ka cilju da stvori stav publike koji će biti na liniji onoga što vlast želi da promoviše, rekla je Martinoli.
Upitana da li će odluka kompanije Meta da ukine nezavisne moderatore za proveru informacija na društvenim mrežama uticati na protok dezinformacija, ona je odgovorila da se u tom slučaju Meta referirala na prošlost, odnosno na jedno drugačije okruženje u onlajn svetu.
Prema njenom viđenju, u međuvremenu je okruženje u onlajn svetu evoluiralo i postalo mnogo kompleksije i toksičnije.
Martinoli je objasnila da kompanija Meta pokušava da implementira sistem provere informacija koji je zaživeo na društvenoj mreži Iks, a to su poruke zajednice o istinitosti informacije, dodajući da takav sistem ima svoje prednosti i mane.
Njoj se čini da će vrlo brzo, nažalost, to početi da daje negativne rezultate po kvalitetno i objektivno informisanje, jer će glas gomile postati onaj glas koji je u velikoj meri usmerava stavove velikog broja korisnika kompanije Meta.
Kroz primer kompanije Meta jasno se vidi koliko su velike kompanije više posvećene profitu i biznisu, nego slobodi govora i javnom interesu, ukazala je Martinoli.
Na pitanje da li je Srbija specifična po pitanju količine dezinformacija na društvenim mrežama, ona je uzvratila da joj se čini da su na platformi Iks stavovi uvek "malo pojačani", ali da je ta zajednica vrlo aktivna i da su zato komentari zajednice vrlo dragoceni.
Komentari zajednice očigledno objašnjavaju šta je očigledna laž ili manipulacija, što je za publiku u Srbiji vrlo zanimljivo i korisno, ocenila je Martinoli i zaključila da bi naše tržište moglo da bude "specifična studija slučaja" i da će se vremenom pokazati koliko je to korisno za opšte informisanje. (kraj) zvs/sv