Strah od božićnih poslanica

14:16 23. 12. 2025. FoNet | Bojana Milovanović

BEOGRAD - Uvek me pomalo hvata bojazan kada se približavaju Božić i Uskrs, zato što su poslanice koje u tom periodu stižu od poglavara, pre svega Srpske pravoslavne crkve (SPC), često usmerene na abortus i na pokušaj njegove zabrane, izjavila je istraživačica u oblasti studija roda Tamara Ivančević.  

U FoNetovom serijalu Stigma, ona ističe konstantan narativ greha i krivice kod žena koje se odluče na abortus, a primećuje i da se stav institucija religije po tom pitanju ne menja u odnosu na prošlost i da se ne osavremenjuje.

"Uvrežen je stav da je osnovna uloga i zadatak žene da bude majka", smatra Tamara Ivančević, podsetivši da je Srpska pravoslavna crkva, posebno devedesetih godina prošlog veka, ženama dala ulogu "mašine za rađanje" koja je u tom trenutku trebalo da služi samo za "proizvodnju ratnika".

"Narativ o ženama koji dolazi od predstavnika institucija religije, mahom je ispunjen prezirom, mržnjom, netrpeljivošću", primetila je Tamara Ivančević.

Ona je podsetila i na pojedine izjave koje su stigle iz SPC, a izazvale su buru u javnosti.

"Čuli smo da žene koje se odluče na abortus za godinu dana pobiju više dece nego Musolini i Hitler, a nekako je tu završio i Josip Broz Tito u kombinaciji sa njima. Vidimo i netrpeljivost u odnosu na rodno senzitivni jezik, a tema femicida ili nasilja prema ženama se uopšte ne dovodi u pitanje", smatra Tamara Ivančević.

Pored problematičnih poruka iz poslanica, tokom predstojećih verskih praznika, za žene je izazov i to što će dane Božića dominantno provesti u kuhinji, konstatuje sagovornica FoNeta. 

"Preopterećene su dodatnim kućnim radom, nakon punog radnog vremena gde verovatno nemaju osnovna radna prava. Pitanje je da li su prijavljene, pitanje je kolika je njihova zarada, a onda nakon toga, da bismo svi uživali u praznicima, žene su te koje su u kuhinji", kazala je Tamara Ivančević. 

Ona se osvrnula i na primer sa jedne đačke ekskurzije u Nišu, gde su devojčice i dečaci bili razdvojeni u crkvi, a kao jedan od razloga navedeno je da bi devojčice mirisom kose mogle da izazovu dečake.

Tamara Ivančević smatra da je to samo jedan od tabua kada je reč o ženskoj seksualnosti i telesnosti koji crkva i dalje neguje.

Podsetila je i na stav da je žena nečista kada ima menstruaciju i da se zbog njenog hormonskog statusa u tom trenutku dovodi u pitanje i da li je ona u stanju da primi pričešće.

Ističe da problemi postoje i u Katoličkoj crkvi, pa je apostrofirala "molitelje" u Zagrebu koji na centralnom gradskom trgu kleče i poručuju da bi "ženske osobe trebalo da misle o tome kako da svojim odevanjem ne izazivaju grehe kod muškaraca". 

"To je opasno i povezano je sa opasnim narativom o tome da je žena odgovorna za nasilje koje se dogodi, pa i da je seksualno nasilje izazvala svojim izgledom, ponašanjem, gestikulacijom, mimikom, čime god, dok se u potpunosti sklanja odgovornost sa muškarca koji je nasilje počinio", objasnila je Tamara Ivančević.

 Ona je ukazala i na to da iz ovog, ali i nekih drugih primera, zapravo, vidimo da EU nije zaštitila bazična prava žena i da to pitanje ne smatra dovoljno bitnim. 

"Nažalost, članicama je ostavljeno da odlučuju o pravu na abortus. Znamo šta su žene u Poljskoj proživljavale prethodnih godina u odnosu na osnovnu zdravstvenu zaštitu, u pokušaju da dođu do bezbednog i sigurnog abortusa. Takođe, tu su i slučajevi Španije i Portugala koji su naknadno, dosta kasnije, priznali abortus i imali nešto restriktivnije zakone", navela je Tamara Ivančević. 

Ona podseća da je upravo iz tog razloga nastala građanska inicijativa My Voice, My Choice, kako bi se povećao pristup sigurnom i legalnom abortusu ženama u Evropskoj uniji.

"Evropski parlament je 17. decembra 2025. glasao za rezoluciju u skladu sa inicijativom My Voice, My Choice, što daje signal Evropskoj komisiji da predlaže dalje korake koje moramo pratiti", navela je Tamara Ivančević.

Kada je reč o Srbiji i položaju žena u odnosu na versku zajednicu kojoj pripadaju, ona se osvrnula i na Sandžak - naseljen dominantno muslimanskom zajednicom, koja se još uvek bori sa izolacijom. 

Tamara Ivančević primećuje da studentski protesti umanjuju izolovanost, ali da i dalje ima problema na kojima treba raditi. 

"Radeći sa feminističkim organizacijama koje deluju na tom području, uvidela sam koliko je tu velikih problema kada je reč o pristupu osnovnoj ginekološkoj zdravstvenoj nezi i brizi, preventivnim pregledima. Ogromna je stigma kada su u pitanju abortusi", kazala je Tamara Ivančević. 

Zato se, navodi istraživačica u oblasti studija roda, žene iz Sandžaka uglavnom ili ne odlučuju na abortus ili odlaze u neki drugi grad da bi ga obavile. 

"Verski fundamentalizam može da raste u situacijama izolovanosti, gde vi imate multietničku sredinu, ali postoji odbijanje da se ti ljudi sreću, da komuniciraju. Svaka neadekvatna reakcija dominantne verske zajednice, što je u ovom slučaju Srpska pravoslavna crkva, uticaće i na reakciju muslimanske verske zajednice u Sandžaku", zaključila je Tamara Ivančević. (kraj) ts/bom/dj

Share: