Semafor ima smisao

17:34 28. 10. 2024. FoNet | dep

BEOGRAD - Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić smatra da uvođenje semafora na ulazu u novi kružni tok kod Ušća u Beogradu nije korak unazad i da će pomoći ubrzavanju saobraćaja između centra grada i Zemuna i Novog Beograda.

Nedavno otvoreni kružni tok kod Ušća umesto klasične raskrsnice sa semaforima nije odmah opravdao očekivanja, mada je zvučalo utopistički očekivanje da se gužva u beogradskom saobraćaju na potezu oko Brankovog mosta može rešiti samo jednim potezom kao čarobnim štapićem.

Profesor Milan Vujanić u razgovoru za Kompas objašnjava da stavljanje semafora ne znači da kružni tok nije ispunio svoju funkciju, već da na to treba gledati kao na poboljšanje novog rešenja.

„Kružni tok bi po svojoj prirodi stvari trebalo da reguliše saobraćaj tako da mu nije potreban semafor. Međutim, u ovom slučaju kod Ušća je potpuno opravdano postaviti semafor kako se iz određenih pravaca ne bi stvarala gužva. Kružni tok je sam po sebi opravdao svoju funckiju i ubrzao je saobraćaj na toj raskrinici, ali problem nastaje u određenim delovima dana kada zbog velike frekvencije vozila ne mogu da se svi ravnomerno uključe na Brankov most. Videli ste poslednjih par godina kolike su se gužve stvarale dok su samo klasični semafori, bez kružnog toka, bili u upotrebi“, objašnjava Vujanić.

Nismo prvi sa semaforom za kružni tok

 Naglašava da nismo prvi koji uvode semafor u kružni tok i da postoje primeri iz drugih zemalja.

„Postoje i svetski primeri poslednjih godina da se uvode semafori u kružnim tokovima koji su preopterećeni. Ne treba na to gledati kao na nešto loše. Semafor kod Ušća će u startu raditi samo u određenim vršnim periodima, odnosno kada je najveći špic kako bi u ovom slučaju omogućio vozilima iz pravca Zemuna da mogu da se uključe na Brankov most. Kasnije je predviđeno da se primeni ramp-metering sistem, odnosno pametni semafor koji će po potrebi zatvarati i puštati saobraćaj kada sistem sam uoči da iz određenog pravca dolazi do zagušenja. To je jedno pametno rešenje koje će sigurno dodatno pomoći saobraćaju u tom delu grada“, ističe Vujanić.

Petlja kod Brankovog mosta bi dugoročno rešila problem

Kaže i da podržava predlog da se na mestu sadašnjeg kružnog toka ustvari napravi petlja koja bi pravcima iz Zemuna i Novog Beograda omogućila direktno uključenje na Brankov most.

„Ideja o pravljenju petlje gde bi određeni pravci imali direktno uključenje na Brankov most je dobra, ali to zahteva i novac i vreme. Ne znam koliki bi to bio izdatak za Grad i da li se razmišlja u tom pravcu, ali bi to moglo da bude jedno od dobrih rešenja. Izgradnja kružnog toka je bilo brzo, a efikasno rešenje. Dugoročno planiranje bi moglo da uključi i ovu ideju“, kaže Vujanić.

Most na Adi omogućio ukidanje saobraćaja na Savskom mostu

Na pitanje koliko će ukidanje saobraćaja na Savskom mostu uticati na druge beogradske mostove, odgovara:

 „Ukidanje saobraćaja na Savskom mostu omogućeno je još pre 20 godina, zbog čega je projektom predviđeno da Most na Adi ima tramvjaski saobraćaj. Šta je drugo možda trebalo još da bude urađeno za 20 godina je posebna priča, ali to sad nije bitno, važno je videti kako preusmeriti saobraćaj na druge mostove i tamo ubrzati protok, a ovaj kružni tok kod Ušća je jedan od dobrih primera“, zaključuje Vujanić.(kraj) bdr

Share: