Agencijski servisi
U svetu gde je sve obmana - pričati istinu je revolucionarni čin.
Džordž Orvel

KONTAKTIRAJTE NAS
Fonet - 2004 - 2025 - All rights reserved
Ekonomija
Kako nakon sankcija NIS
15:49 25. 03. 2025. FoNet | Desk
BEOGRAD - Sankcije NIS-u stupiće na snagu za četiri dana, tačnije u petak, 28. marta ukoliko se ne uvaži molba te kompanije za odlaganje. Dok se čeka i da Vlada zvanično podrži molbu, malo je rešenja koja su na stolu, a u regionu pomno se prati situacija, jer bi problem snabdevanja mogao da se prelije. "Blic Biznis" je proveravao kako na to gledaju u kompanijama MOL i JANAF.
Na poslednjoj sednici Radne grupe za praćenje aktivnosti Ministarstva finansija Sjedinjenih Američkih Država, Kancelarije za kontrolu strane imovine odlučeno je da se podrži molba NIS-a za ponovno odlaganje sankcija. Molbu bi Vlada Srbije zvanično trebalo da konstatuje danas.
Prema mišljenju analitičara koji su ranije govorili za "Blic Biznis", sudbina NIS je samo mali deo u pregovorima Rusije i Amerike. U međuvremenu, pojavila se informacija da Jadranski naftovod (Janaf) merka NIS, odnosno, ta kompanija bi mogla da kupi ruski udeo u Naftnoj kompaniji Srbije (NIS) .Pitali smo i ih kako komentarišu ove navode, a njihov odgovor možete da pročitate u našem posebnom tekstu.
Ova kompanija, kojim se vrši najveći deo uvoza nafte u Srbiju, podsetimo, potpisala je ugovor sa Mol Groupom za transport 2,1 miliona tona nafte do kraja 2025, a iz MOl-a su tada naveli da bi mogli da dupliraju isporuke naftnih derivata u Srbiju, ukoliko dođe do sankcija. Na to je ukazao i mađarski ministar spoljnih poslova i spoljne trgovine Peter Sijarto prilikom zvanične posete Beogradu.
Čaba Zoter (Csaba Zsótér), potpredsednik za naftne proizvode u MOL Grupi za "Blic Biznis" otkrio je koliko MOL može da uradi, i šta to znači za tržište.
MOL Grupa je spremna da obezbedi dodatne isporuke Srbiji u slučaju da se zemlja suoči sa problemima u snabdevanju. MOL Grupa je u mogućnosti da udvostruči količinu isporuka koje MOL Serbia uvozi iz EU za potrebe lokalnog tržišta.
Ipak, kao što sam već pomenuo, trenutno postoje ozbiljne logističke prepreke za efikasan transport i distribuciju goriva, i bez aktivnog uključivanja i podrške donosioca odluka u Srbiji, povećanje uvoza goriva nije moguće. Trenutna situacija zahteva neodložnu akciju: pristup svim domaćim kapacitetima za skladištenje, prioritetnu distribuciju u železničkom sistemu, kao i operativnu upotrebu već završenih pretovarnih mesta na železnici, i uključivanje svih brodova pod međunarodnim zastavama u sve skladišne kapacitete. Takođe, želeo bih da napomenem da nivo vode na Dunavu takođe u velikoj meri utiče na uvoz robe, na šta, naravno, nikako ne može da se utiče.
Šta tačno znači udvostručavanje kapaciteta i o kojim količinama se radi?
Udvostručavanje izvoza u Srbiju zahtevaće mnogo rada i truda, ali posvećeni smo ispunjenju tog zadatka. Srbija je važna za nas i želimo da pomognemo. Sve što tražimo je da nam se omogući da pomognemo u ublažavanju i upravljanju potencijalnom krizom sa gorivom, ako do nje dođe, uklanjanjem logističkih i administrativnih prepreka.
Već smo implementirali neke logističke promene kako bismo mogli brzo da intervenišemo ako to bude potrebno. Iako je skladište MOL Serbia u Sremskim Karlovcima, koje smo otvorili 2019. godine, prvobitno imalo pet rezervoara za dizel, ukupnog kapaciteta od 8.000 m³, i tri rezervoara za benzin, ukupnog kapaciteta od 4.000 m³, prošle godine smo odlučili da ga proširimo sa dva nova rezervoara, ukupnog kapaciteta od 2.500 m³. Ovo bi značajno povećalo naše skladišne kapacitete i time omogućilo veće snabdevanje srpskog tržišta, ali već gotovo godinu dana smo u procesu dobijanja dozvola za njihovu upotrebu. Nema više vremena za administrativne prepreke, želimo da se fokusiramo na posao.
Stalno smo u kontaktu sa predstavnicima Ministarstva kako bismo našli najbolje rešenje, ali želimo da pojasnimo da ukoliko ne budu preduzete potrebne mere, Srbija bi mogla da se suoči sa ozbiljnim rizicima u snabdevanju u narednom periodu.
Šta tačno ovo znači za srpsko tržište? Kako ti napori mogu doprineti obezbeđivanju sigurnosti snabdevanja u Srbiji?
Možemo značajno doprineti, ali ne možemo sami rešiti ovu potencijalnu situaciju. Čak i ako uspemo da maksimalno poboljšamo logističku efikasnost, nakon što se preduzmu potrebne mere, i MOL Grupa bude u mogućnosti da udvostruči količinu goriva koja se isporučuje Srbiji, moći ćemo da pokrijemo oko jedne trećine tržišnih potreba Srbije.
Važno je da budemo jasni u vezi sa trenutnom situacijom: činimo sve što je u našoj moći da pomognemo, ali ukoliko se lokalna rafinerija zatvori, nećemo moći u potpunosti da zadovoljimo lokalne potrebe.
Iskreno se nadam da će Srbija i dalje imati neprekidno i stabilno snabdevanje gorivom, jer sankcije mogu uticati na sigurnost snabdevanja celog regiona, a ne samo srpskog tržišta.
Ako dođe do globalnog sporazuma o okončanju rata u Ukrajini, očekivanja su da će napetosti popustiti i da će to imati pozitivan uticaj na sankcije koje su na snazi protiv NIS-a, što bi moglo dovesti do njihovog ukidanja. Da li očekujete da se nešto takvo desi uskoro i kakva su vaša predviđanja?
U trenutnoj situaciji, MOL Grupa se fokusira na ono što može da se uradi odmah kako bi obezbedila sigurnost snabdevanja u Srbiji.
Sankcije NIS-u trebalo da je prvobitno da stupe na snagu 27. februara u 6h, jer do poslednjeg dana nije bilo odgovora od američkog OFAK-a. Kompanija je 4. februara, uz podršku Vlada Srbije i Mađarske, zatražila njihovo odlaganje na tri meseca, odnosno 90 dana.
Zanimljivo je da je ruska strana dan dan pred stupanje sankcija na snagu deo vlasništva prebacila sa Gasprom njefta na Gasprom, što nije umanjilo njihov ukupan procenat vlasništva.
Licenca koju je poslalo Ministarstvo SAD omogućava nesmetano obavljanje sledećih aktivnosti do 28. marta:
Održavanje poslovanja, ugovora i drugih sporazuma koji uključuju NIS ili njegova operativna zavisna društva.
Izvršenje svih transakcija sa NIS i njegovim operativnim zavisnim društvima, koje su usmerene na ispunjenje ugovora.
Otuđenje ili prenos, ili omogućavanje otuđenja ili prenosa duga ili kapitala izdatih ili garantovanih od strane NIS-a ili operativnih zavisnih društava („Pokriveni dug ili kapital“) na lice koje nije iz SAD.
Omogućavanje, kliring i izmirenje trgovine Pokrivenog duga ili kapitala po nalozima plasiranim pre 16:00 časova po istočnom standardnom vremenu, 10. januara 2025. (kraj) dep/mk
Tagovi: